Hoppa till huvudinnehåll

Rutin: Mångsökare

Täta vårdkontakter, söker ofta, frekvent vårdsökande

T
Skrivet av Therése Saksø
Uppdaterad för mer än 4 månader sedan

En del patienter har många täta besök på kort tid utan att det egentligen hade behövts, och som hade kunnat undvikas om vi hade gett patienterna bättre information från början. Andra söker generellt ofta, vilket kan vara tecken på stor oro hos vårdnadshavarna och/eller psykosocial svikt.

Hos Knodd definieras "mångsökare" som patienter som har minst 10 besök per kvartal. För att lättare uppmärksamma dessa patienter, finns en märkning i deras ärenden i vårdrummet med texten:

"Observera ett frekvent vårdsökande för denna patient. Totalt har XX vårdmöten genomförts under de tre senaste månaderna."

Detta ska ses som en uppmaning om att vara extra noga med informationen till vårdnadshavare.

Om man som patient inte får veta vad man ska göra om tillståndet ändras, så söker man om och om igen vid varje ny fråga. Var därför noga med att informera om det aktuella tillståndets förväntade förlopp, t.ex:

  • Hur normalförloppet är för det tillstånd de söker för

  • Hur de ska göra om det går si eller så

  • När de behöver och inte behöver söka igen

  • Var de ska söka om det utvecklas åt det ena eller det andra hållet

  • Var de kan söka nästa gång något liknande inträffar

Ta gärna upp med vårdnadshavaren att du noterat att de sökt många gånger och ställ några frågor om hur deras sociala kontaktnät ser ut, hur kontakten med BVC fungerar osv. Om du finner det lämpligt, be gärna att få skicka en kopia av dagens journalanteckning till aktuell BVC och be om utökat stöd därifrån. Rutin för detta:

  • Gå in i Prorenata, välj journalmall Journalkopia till BVC

  • Fyll i de obligatoriska uppgifterna

    • att vårdnadshavare har givit sitt samtycke samt

    • information om till vilken BVC journalkopia ska skickas.

  • Spara och signera

Observera att det är viktigt att INTE klicka på den kopplade anteckningen “Hantering journalkopia till BVC”

Vid tecken på psykosocial svikt, följ vår Rutin: Orosanmälan om barn som far illa.

Några av våra mångsökare borde för flera av sina besök ha vänt sig till BVC i stället för till oss. Vi kan hjälpa dem att hamna rätt nästa gång genom att hänvisa dem rätt för kommande liknande frågor.

Familjer som får bra information blir trygga, söker när de behöver men inte annars, och söker på rätt ställe vid rätt tillfälle nästa gång.

Alla kommer förstås inte göra som vi säger, men många fler kommer göra rätt om vi hjälper dem!

Fick du svar på din fråga?