Hoppa till huvudinnehåll

Samtal i kö vid stängning

kö, övertid

T
Skrivet av Therése Saksø
Uppdaterad för mer än 2 år sedan

Köstruktur

Vårdnadshavare kan ställa sig i kö under hela Knodds öppettid. Det innebär att det kan komma samtal ända fram till mottagningens stängningstid. Det finns dock en väntetidsalgoritm som beräknar den förväntade väntetiden för patienterna utifrån bemanningen i schemat, så att kön inte ska spilla för långt över stängning.

Om algoritmen beräknar att mottagningen kommer att stänga innan fler patienter än de som står i kö kan handläggas, så stängs kön i förtid. De patienter som hunnit ställa sig i kö står kvar och handläggs i turordning, men inga fler patienter kan ställa sig i kö. Om det skulle visa sig att kön hinner minska snabbare än beräknat så kan algoritmen dock komma att öppna kön igen.

Arbetspass

Du förväntas ta patienter under hela din schemalagda tid. Om du för att avsluta din sista patient behöver stämpla ut senare än sluttiden för ditt arbetspass, så behöver du skriva en en kort kommentar när du stämplar ut från passet i Planday, där du anger orsak innan du trycker på "Avsluta pass".

Slutar ditt arbetspass mitt på dagen, så tar dina kollegor över samtalskön. OBS att all dokumentation behöver vara klar innan du avslutar ditt pass. Inga samtal får ligga kvar under dina "öppna ärenden" i Knodds Vårdrum.

Slutar ditt arbetspass i anslutning till att mottagningen stänger, så behöver du alltid ta de samtal som ligger kvar i kö. Inga samtal får ligga kvar i kö efter stängning. Jobbar du samtidigt med en eller flera kollegor så har ni ett delat ansvar.

Fick du svar på din fråga?