Hoppa till huvudinnehåll

Knodds Slack-policy

Slack, Policy, Kommunikation, Trådar, Kanal

T
Skrivet av Therése Saksø
Uppdaterad för mer än 4 månader sedan

Uppdaterad 2025-04-03 av Linnea Regnéll & Petra Jochens

Kultur


Vi kallar oss Knoddfamiljen av en anledning - på Knodd har vi en kultur som står för tillväxt, lärande och utveckling genom gemenskap och stöttning, precis som i en familj.

Vi är en organisation mittemellan vård och teknik, med kollegor av olika bakgrund, erfarenheter och arbetssätt. Vi värdesätter olikheter och är övertygade om att det är i blandningen som något nytt och spännande uppstår och vi utvecklas som mest. Vi lär oss från varandra, och är ödmjuka för varandras kunskap och okunskap.

Detta speglas även i sättet vi kommunicerar och arbetar med varandra. Är en kollega stressad, ställer vi upp. Undrar man något, uppmuntrar vi till att fråga. Om det uppstår missnöje, pratar vi om saken. När någon ställer upp, visar vi uppskattning och tacksamhet 💙

Var mån om hur du skriver och att din text uppfattas på ett korrekt sätt, och säkerställ att du kommunicerar i linje med den stöttande och kollegiala kultur som vi förespråkar.

Praktiskt


  • Kanaler. Varje kanal har det syfte som beskrivs i kanalens "description" och "topic" (och förhoppningsvis tillräckligt bara genom kanalens namn). När ett meddelande skrivs ut i en kanal, får alla som är med i kanalen notis om det. Innan du ska skriva i en kanal:

    • Säkerställ att ditt meddelande är adekvat och lämpligt för den kanalen

    • Ställ dig själv frågan om alla som är med i kanalen verkligen behöver ta del av meddelandet, eller om det snarare bör skrivas i ett direktmeddelande, en grupp eller i en tråd

  • Trådar. Alla svar på meddelanden i kanaler ska skrivas i trådar. På så sätt undviker vi att alla våra kollegor får onödiga notiser om meddelanden som inte var adresserade till dem specifikt. Om du behöver läsa på om trådar, läs mer här.

  • Frågor. Har du en fråga och behöver hjälp? Stödet finns där för dig, men med respekt för varandras tid, försök skicka frågan till rätt person genom att läsa i "Vem ska jag kontakta för vad?"

...och glöm inte de grundläggande grejerna:

⚙️ Inställningar. Se till att du har rätt notis-inställningar inställda. Läs mer här

🧑 Profil. Se till att du har en bild på dig själv och en beskrivning. Läs mer här

Kommunikation


  • Misstolkningar. Glöm inte att text lätt kan misstolkas - när vi inte kommunicerar i tal och ser eller hör varandra, kan kommunikationen tolkas olika. Det som du läser, kan vara skrivet med en annan intention än så du tolkar det. Det som du skriver, kan tolkas annorlunda av mottagaren. Om du känner dig osäker, ring upp din kollega med ring-funktionen i Slack 📞

  • Diskussioner. Alla diskussioner lämpar sig inte textform - mycket på grund av anledningen i ovanstående punkt. Precis som kommentarsfält i sociala medier, kan Slack-trådar skapa onödiga misstolkningar och utgör ett olämpligt format för en del diskussioner. Känner du att en diskussion börjar få en icke önskvärd ton, dra dig ur och be att få diskutera frågan i ett annat forum.

  • Åsikter och förslag till ledningen. Är du missnöjd med något eller har feedback? Det bästa och ärligaste är att ta detta direkt med ledningen, så kan frågan diskuteras gemensamt.

Fick du svar på din fråga?