Bakgrund
Ibland ringer användare in till Knodd med frågeställning om ett annat barn än det de har angivit i appen. I dessa situationer ska denna rutin följas.
Arbetsgång
Be om rätt personnummer på det barn som ärendet gäller.
Om den som ringer inte är vårdnadshavare, meddela att det behöver vara den som ringer, så att den kan identifiera sig som vårdnadshavare.
Om vården är så brådskande att detta inte är möjligt så behöver patienten söka lämplig fysisk vård (akutmottagning eller ambulans).Be därefter användaren att avsluta samtalet och ringa in igen, men på rätt personnummer. Berätta att detta är för att vi gör en kontroll av vårdnadshavarskap görs mot SPAR (Statens personadressregister). Det är alltså en sekretessfråga, för att vi ska kunna säkerställa att det är en registrerad vårdnadshavare som kontaktar oss, om rätt barn.
Meddela användaren om att de inte kommer att behöva stå i kö igen, utan att du kommer att ta ärendet direkt så fort de kommer in i kön igen.Observera patientkön, och när du ser patienten i kön, ta den "före kön".
Hantera samtalet som vanligt och journalför som vanligt.
Skriv dessutom en journalanteckning på det barn som vårdnadshavaren först ringde in på ("fel barn").
Använd journalmallen Övrigt, med följande text:
"Användaren har ringt in på detta barns personnummer men ärendet gällde ett annat barn. Ärendet har journalförts på rätt personnummer. Denna anteckning görs av administrativa skäl."
Använd Z719, Rådgivning, Ospecificerad, som diagnoskod. Signera och avsluta därefter ditt ärende.
Observera!
Skriv inte något barns namn eller personnummer i ett annat barns journal.
Skriv inte en journalanteckning för ett barn i ett annat barns journal.
Boka inte läkartid för ett barn i ett annat barns namn.
Barn med skyddad id, reservnummer eller barn i familjehem behöver hänvisas till fysisk vård då vi av sekretess-skäl och patientsäkerhetsskäl inte kan hjälpa dem.