Om vårdnadshavare i vårdsamtalet frågar om flera barn, t.ex. två syskon, så skrivs journal som vanligt för det barn som familjen ringt in för i appen. För det/de barn som vårdnadshavaren vill fråga extra om så behöver familjen ringa in igen och söka med rätt personnummer (en gång för varje extra barn). Anledningen är att vi behöver kunna identifiera den som ringer som vårdnadshavare för barnet som de ringer om.
Bevaka när samtalet kommer, och ta det före kön så att familjen slipper stå i kö igen.
För mer info, se Rutin: Samtal med fel personnummer i appen
Vid behov av läkartid
Be föräldern att starta ett nytt ärende för syskonet.
Plocka det ärendet före i kön så att samma sjuksköterska gör klart hela familjen. Om det är kort kö kan det vara bra att skriva i #jobbar-nu så att ingen hinner ta ärendet.
Om familjen önskar en anslutande läkartid till syskonet så att de har två tider i rad, skriv det i #jobbar-nu så att ingen annan hinner boka den läkartiden.
Genomför samtalet och bokningen som vanligt.